De maskers vallen af.
De eerste dagen waren tamelijk gemakkelijk. Ik kon me rustig in de wielen laten meedrijven. Vanaf vandaag was het iets anders. Ieder voor zich.
Deze 9de rit brengt ons over de Pyréneeën, met 2.775 meters hoogte te overwinnen. Tevens verlaten we Frankrijk om in de regio Navarra in Spanje te belanden,
Col d'Issarbe
Deze col werd geannuleerd. Hierdoor reden we rechtstreeks naar de Col de la Pierre Saint Martin. Dit maakte de beklimming veel zwaarder.
De eerste dagen waren tamelijk gemakkelijk. Ik kon me rustig in de wielen laten meedrijven. Vanaf vandaag was het iets anders. Ieder voor zich.
Deze 9de rit brengt ons over de Pyréneeën, met 2.775 meters hoogte te overwinnen. Tevens verlaten we Frankrijk om in de regio Navarra in Spanje te belanden,
Hotel te Oléron |
Dagelijks ochtendritueel van de propere Jan. Ik, nee, neem foto's.... |
Briefing over het dagprogramma. |
Deze col werd geannuleerd. Hierdoor reden we rechtstreeks naar de Col de la Pierre Saint Martin. Dit maakte de beklimming veel zwaarder.
Bij de ware start van de beklimming. |
Klaar de zware beklimming van de Col de la Pierre Saint Martin. |
Op de top van de Col de la Pierre Saint Martin. Hier op de grens met Spanje. Kledij aangepast voor de afdaling. |
Ritverloop.
Na een snelle en lange afdaling fietsen we door Navarra. Het ging steeds in dalende lijn, tot we nog 2 beklimmingen onder de wielen kregen.
- Las Coronas na 95 km en op 951 meter
- Alto do Iso na 112 km en op 670 meter
Hierna richting Pamplona, om op een 10-tal km de grote nationale weg te verlaten en richting Puenta la Reina te fietsen.
Lekke band.
Tijdens de afdaling in een putje van de weg gereden. Ik voelde direct dat ik plat stond vooraan. Gelukkig had ik snel een ander wiel en kon de achtervolging in full speed met de hulp van mijn ploegmaten in no-time mijn positie in het voorthollende peloton terug innemen. Knap ploegwerk, met dank aan mijn team.
Puenta la Reina.
Over rustige wegen door de geweldige velden met zonnebloemen naar een grote ontmoetingsplaats en logiesplaats voor vandaag op de Camino: Puenta la Reina. De Pyreneeën liggen achter ons als we het beroemde Puenta la Reina bereiken.
Puenta la Reina is een merkpunt op de camino. De brug overspant met 6 bogen de rivier Arga en werd in de 11de eeuw gebouwd ten dienste van de pelgrim. Nu is de brug alleen bestemd voor voetgangers
Tijdens de afdaling in een putje van de weg gereden. Ik voelde direct dat ik plat stond vooraan. Gelukkig had ik snel een ander wiel en kon de achtervolging in full speed met de hulp van mijn ploegmaten in no-time mijn positie in het voorthollende peloton terug innemen. Knap ploegwerk, met dank aan mijn team.
Voorwiel lekke band. Renner schreeuwt naar de volgwagen voor een reservewiel, zoals de profs. Ploegmaten wachten hun kopman op. |
Over rustige wegen door de geweldige velden met zonnebloemen naar een grote ontmoetingsplaats en logiesplaats voor vandaag op de Camino: Puenta la Reina. De Pyreneeën liggen achter ons als we het beroemde Puenta la Reina bereiken.
Puenta la Reina is een merkpunt op de camino. De brug overspant met 6 bogen de rivier Arga en werd in de 11de eeuw gebouwd ten dienste van de pelgrim. Nu is de brug alleen bestemd voor voetgangers
Logies.
We logeren in het Hotel Jakue
De statistieken voor vandaag.
Vertrek: 08.20 uur
Aankomst: 20.30 uur
Afstand: 171 km
Hoogtemeters: 2840 hoogtemeters.
Meteo: Bij de start een miezerig gedoe dat stilaan overging naar regen. De ganse beklimming in de mist. Op de top was het dan droog. Eens de afdaling begonnen: schitterende zon en warm tot 30°. Het verder verloop tot de aankomst mooie zon, met op het einde een zeer sterke wind, soms in de zij.Rit 9: profiel. |
Rit 9: parcours. |
Overgang Frankrijk - Spanje.
Er zijn niet veel alternatieven om de Pyreneeën over te steken. Op de route naar Puenta la Reina zijn er slechts 3 mogelijkheden:
Dan zijn er 2 mogelijkheden. De rit via de Ibaneta pas (Roncevalles) is een lachertje in vergelijking met de route over de Col de la Pierre Saint Martin. Enkele data ter vergelijking.
St Jean Pied de Port - Puenta la Reina: 110 km - 1478 hoogtemeters. Top op 1057 m.
Oloron Sainte Marie- Puenta la Reina: 171 km - 2840 hoogtemeters. Top op 1765 m
Om tot Oloron St-Marie te geraken, zijn er voorafgaand nog ritten van 2800, en 2270 hoogtemeters. Dit om aan te tonen dat de route via de Col de la Pierre Saint-Martin veel lastiger is dan de klassieke route via Roncevalles (Ibaneta pas).
Er zijn niet veel alternatieven om de Pyreneeën over te steken. Op de route naar Puenta la Reina zijn er slechts 3 mogelijkheden:
- Ibaneta pas
- Col de la Pierre Saint Martin
- Col de Somport.
Dan zijn er 2 mogelijkheden. De rit via de Ibaneta pas (Roncevalles) is een lachertje in vergelijking met de route over de Col de la Pierre Saint Martin. Enkele data ter vergelijking.
St Jean Pied de Port - Puenta la Reina: 110 km - 1478 hoogtemeters. Top op 1057 m.
Oloron Sainte Marie- Puenta la Reina: 171 km - 2840 hoogtemeters. Top op 1765 m
Om tot Oloron St-Marie te geraken, zijn er voorafgaand nog ritten van 2800, en 2270 hoogtemeters. Dit om aan te tonen dat de route via de Col de la Pierre Saint-Martin veel lastiger is dan de klassieke route via Roncevalles (Ibaneta pas).
Hoed af voor deze grandioze Pyreneeënprestatie van iedereen! Erop en erover - hoe dan ook. Je moet het toch maar doen!
BeantwoordenVerwijderenChapeau!!!
BeantwoordenVerwijderenProficiat aan iedereen ...
BeantwoordenVerwijderenJullie zijn goed bezig !
Guy en Marie - Paul ,een pracht prestatie �� toppie !!! Doe zo verder !
Grtjs vd logistieke van SJ en de fam Donckers -Quirijnen